Μετά την κοινοποίηση της ΠΟΛ. 1163/2016 του Γ.Γ.Δ.Ε. σχετικά με τη διακοπή εργασιών των φορολογουμένων (φυσικών, νομικών προσώπων και οντοτήτων) βάσει του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών, είχαν προκύψει —εκτός των άλλων— και ορισμένες απορίες αναφορικά με τις υποχρεώσεις των φορολογουμένων αυτών σχετικά με το Γ.Ε.ΜΗ. Μετά την ψήφιση του πρόσφατου νόμου (σ.σ. αναμένεται η δημοσίευσή του στο ΦΕΚ) δίνονται διευκρινίσεις στα ζητήματα που ανέκυπταν σχετικά με τις υποχρεώσεις προς αυτό (Γ.Ε.ΜΗ).

Ας δούμε όμως όσα προβλέπονται στην απόφαση του Γ.Γ.Δ.Ε., αλλά και στο ψηθισθέν νομοσχέδιο:

► Στην ΠΟΛ. 1163/2016 μεταξύ άλλων έγιναν γνωστά τα εξής:

Όσοι είναι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. και σκοπεύουν να προβούν σε παύση εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τη δημοσίευση της παρούσας (σ.σ. 23.11.2016), απαιτείται να προσκομίσουν βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες τα οποία είτε δεν έχουν καν υποχρέωση εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. ή, ακόμα και αν έχουν, δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, είναι υποχρεωτική για τη βεβαίωση διακοπής εργασιών η κατάθεση μαζί με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών και αποδεικτικού της λύσης τους χωρίς η ημερομηνία δημοσίευσης της λύσης να είναι δεσμευτική για τη διακοπή των εργασιών τους.

► Με τις διατάξεις του άρθρου 74 του νομοσχεδίου που ψηφίσθηκε πρόσφατα στη βουλή θεσπίστηκαν τα ακόλουθα:

Τροποποιήσεις του ν. 3419/2005 (Α’ 297)1

1. Στην παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 3419/2005 προστίθεται περίπτωση ε’ ως εξής:

«ε. Επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Γ.Ε.ΜΗ., για τις οποίες από τα διαβιβαζόμενα στις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. στοιχεία προκύπτει ότι ο πραγματικός χρόνος παύσης εργασιών τους είναι προγενέστερος της 23ης Νοεμβρίου 2016, διαγράφονται αυτεπάγγελτα και ατελώς από το Γ.Ε.ΜΗ. με χρόνο διαγραφής τους τον ως άνω πραγματικό χρόνο.»

Αιτιολογική έκθεση: Εφόσον από τα πραγματικά γεγονότα αποδεικνύεται πως ο χρόνος της παύσης εργασιών μιας επιχείρησης είναι προγενέστερος της 23-11-2016 και η σχετική πληροφορία διαβιβάζεται αρμοδίως στις Υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ., τότε η επιχείρηση αυτή θα διαγράφεται αυτεπάγγελτα από το Γ.Ε.ΜΗ. με ημερομηνία διαγραφής ίδια με αυτή της πραγματικής παύσης εργασιών. Η διαγραφή από το Γ.Ε.ΜΗ. θα πραγματοποιείται κατόπιν συνεργασίας μεταξύ των Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Ο τρόπος απόδειξης του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών και εν γένει οι λεπτομέρειες της διαδικασίας περιγράφονται στην ανωτέρω αναφερόμενη απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Στη συγκεκριμένη διάταξη υπάγονται μόνο οι επιχειρήσεις των οποίων ο πραγματικός χρόνος παύσης εργασιών προηγείται της 23-11-2016 επειδή η εν λόγω ημερομηνία είναι η ημερομηνία ισχύος της ανωτέρω αναφερόμενης απόφασης του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων (σ.σ. βλ. ΠΟΛ. 1163/2016.

2. Στο άρθρο 6 του ν. 3419/2005 προστίθεται παράγραφος 3 ως εξής:

«3. Οι επιχειρήσεις της περίπτωσης ε’ της παραγράφου 4 του άρθρου 11 απαλλάσσονται από την υποχρέωση δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεών τους για τις χρήσεις που ακολουθούν το χρόνο διαγραφής τους. Επίσης, απαλλάσσονται από οποιαδήποτε υποχρέωση προς το Γ.Ε.ΜΗ. οι επιχειρήσεις που δεν είναι εγγεγραμμένες στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο πραγματικός χρόνος παύσης εργασιών τους είναι προγενέστερος της 23ης Νοεμβρίου 2016.»

Η υπάρχουσα παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 3419/2005 αναριθμείται σε 4.

Αιτιολογική έκθεση: Όσοι υπόχρεοι διαγράφονται από το Γ.Ε.ΜΗ. βάσει των ανωτέρω, θα απαλλάσσονται τόσο από τις οφειλές των επιμελητηριακών τελών και των τελών Γ.Ε.ΜΗ., όσο και από τις υποχρεώσεις δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων που αφορούν σε έτη που έπονται του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών τους. Επίσης, επιχειρήσεις οι οποίες για οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν εγγραφεί έως σήμερα στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο πραγματικός χρόνος της παύσης εργασιών τους είναι αποδεδειγμένα προγενέστερος της 23-11-2016 παύουν να έχουν οποιαδήποτε υποχρέωση είτε αυτή είναι υποχρέωση εγγραφής/καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. είτε είναι υποχρέωση καταβολής επιμελητηριακών τελών και τελών Γ.Ε.ΜΗ.

3. Στο άρθρο 8 του ν. 3419/2005 προστίθεται παράγραφος 1α ως εξής:

«1.α. Οι επιχειρήσεις της περίπτωσης ε’ της παραγράφου 4 του άρθρου 11 απαλλάσσονται από την καταβολή επιμελητηριακών τελών και τελών Γ.Ε.ΜΗ. για τις χρήσεις που ακολουθούν το χρόνο διαγραφής τους. Επίσης, απαλλάσσονται από οποιαδήποτε υποχρέωση προς το Γ.Ε.ΜΗ. οι επιχειρήσεις που δεν είναι εγγεγραμμένες στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο πραγματικός χρόνος παύσης εργασιών τους είναι προγενέστερος της 23ης Νοεμβρίου 2016.»

Αιτιολογική έκθεση: Όσοι υπόχρεοι διαγράφονται από το Γ.Ε.ΜΗ. βάσει των ανωτέρω, θα απαλλάσσονται τόσο από τις οφειλές των επιμελητηριακών τελών και των τελών Γ.Ε.ΜΗ., όσο και από τις υποχρεώσεις δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων που αφορούν σε έτη που έπονται του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών τους. Επίσης, επιχειρήσεις οι οποίες για οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν εγγραφεί έως σήμερα στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο πραγματικός χρόνος της παύσης εργασιών τους είναι αποδεδειγμένα προγενέστερος της 23-11-2016 παύουν να έχουν οποιαδήποτε υποχρέωση είτε αυτή είναι υποχρέωση εγγραφής/καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. είτε είναι υποχρέωση καταβολής επιμελητηριακών τελών και τελών Γ.Ε.ΜΗ.

Από το συνδυασμό των παραπάνω διακρίνουμε τις ακόλουθες περιπτώσεις:

► Υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. που προβαίνουν σε διακοπή εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τις 23.11.2016: Οι υπόχρεοι αυτοί, κατά τη διαδικασία διακοπής εργασιών στη Δ.Ο.Υ. πρέπει να προσκομίσουν υποχρεωτικά και βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ.

► Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που είτε είχαν υποχρέωση εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. ή όχι και προβαίνουν σε διακοπή εργασιών με ημερομηνία πραγματικής διακοπής πριν τις 23.11.2016: Όσοι εντάσσονται στην περίπτωση αυτή υποχρεούνται μαζί με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών να καταθέσουν και αποδεικτικό της λύσης τους, χωρίς η ημερομηνία δημοσίευσης της λύσης να είναι δεσμευτική για τη διακοπή των εργασιών τους. Για τις επιχειρήσεις αυτές, εφόσον από τα τα διαβιβαζόμενα στις υπηρεσίες Γ.Ε.ΜΗ. στοιχεία2 προκύπτει ότι ο πραγματικός χρόνος παύσης εργασιών τους είναι προγενέστερος της 23ης Νοεμβρίου 2016, διαγράφονται αυτεπάγγελτα και ατελώς από το Γ.Ε.ΜΗ. με χρόνο διαγραφής τους τον ως άνω πραγματικό χρόνο.

Επίσης, όσοι υπόχρεοι διαγράφονται από το Γ.Ε.ΜΗ. βάσει των ανωτέρω, θα απαλλάσσονται τόσο από τις οφειλές των επιμελητηριακών τελών και των τελών Γ.Ε.ΜΗ., όσο και από τις υποχρεώσεις δημοσίευσης των οικονομικών καταστάσεων που αφορούν σε έτη που έπονται του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών τους.

Τέλος, οι επιχειρήσεις οι οποίες για οποιοδήποτε λόγο δεν έχουν εγγραφεί έως σήμερα στο Γ.Ε.ΜΗ. και ο πραγματικός χρόνος της παύσης εργασιών τους είναι αποδεδειγμένα προγενέστερος της 23-11-2016 παύουν να έχουν οποιαδήποτε υποχρέωση είτε αυτή είναι υποχρέωση εγγραφής/καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. είτε είναι υποχρέωση καταβολής επιμελητηριακών τελών και τελών Γ.Ε.ΜΗ.

___________________

[1] Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, οι ρυθμίσεις αυτές εντάσσονται σε μια γενικότερη προσπάθεια εκκαθάρισης των μητρώων του κράτους από επιχειρήσεις οι οποίες για διάφορους λόγους δεν είναι ενεργές. Ειδικότερα για το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.) η προσπάθεια αφορά την εκκαθάρισή του είτε από επιχειρήσεις που μετέπεσαν σε αυτό αυτόματα από τα μητρώα των Επιμελητηρίων, χωρίς ποτέ να προβούν στην ολοκλήρωση της εγγραφής τους στο Γ.Ε.ΜΗ. βάσει των σχετικών Υπουργικών Αποφάσεων, είτε από επιχειρήσεις οι οποίες αν και έχουν εγγραφεί στο Γ.Ε.ΜΗ στην πραγματικότητα δεν είναι ενεργές. Η προσπάθεια εκκαθάρισης του Γ.Ε.ΜΗ. συνδέεται με αντίστοιχες ενέργειες του Υπουργείου Οικονομικών για τη διακοπή εργασιών φορολογουμένων με βάση τον πραγματικό χρόνο παύσης αυτών, όπως περιγράφεται στην απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων υπ’ αριθμ. ΠΟΛ 1163/2016 (Β’ 3779).

[2] Να θυμίσουμε ότι στην παρ. 3 του άρθρου 3 της ΠΟΛ. 1163/2016 αναφέρονται τα ακόλουθα: «3. Η Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών υποχρεούται να αποστέλλει ηλεκτρονικά ανά μήνα στη Διεύθυνση Εταιρειών και Γ.Ε.ΜΗ. της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και συγκεκριμένα στο Τμήμα Θεσμικών Ρυθμίσεων και Γ.Ε.ΜΗ., κατάσταση με τους φορολογούμενους (Α.Φ.Μ. επωνυμία ημερομηνία διακοπής εργασιών) που έχουν διακόψει τις εργασίες τους με τις διαδικασίες της παρούσας».

Πηγή: taxheaven.gr/

Απόφαση σταθμός Εφετείου κατά ΟΑΕΕ βάζει τέλος στις χρεώσεις για εισφορές σε αδρανείς επιχειρήσεις

Με την 2425/2015 απόφασή του το Διοικητικό Εφετείο Πειραιώς βάζει τέλος στο πρόβλημα πολλών ασφαλισμένων που ενώ οι επιχειρήσεις τους ήταν ουσιαστικά σε αδράνεια ο ΟΑΕΕ συνέχιζε να τους χρεώνει με εισφορές. Παράλληλα διευκρινίζει ότι κάποιες ελάχιστες συναλλαγές δεν συνιστούν ουσιαστική και διαρκή εργασία, ώστε να είναι απαραίτητη η υποχρεωτική ασφαλιστική σχέση με τον ΟΑΕΕ. Η απόφαση είναι σημαντική καθώς διευκρινίζει θέματα όπως : Υπαγωγή στην ασφάλιση, Αδράνεια επιχείρησης, Απαλλαγή από καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, Περιστασιακές συναλλαγές
Με βάση αυτή την απόφαση και σε συνδυασμό με την πρόσφατη απόφαση από την ΓΓΔΕ που δίνει τη δυνατότητα για αναδρομικό κλείσιμο στην εφορία, αρκετοί ασφαλισμένοι που είχαν βρεθεί εγκλωβισμένοι, θα μπορέσουν να κλείσουν βιβλία και να ζητήσουν από τον ΟΑΕΕ να τους αφαιρεθεί το ποσό οφειλών για όσο διάστημα δεν είχαν οικονομικές δραστηριότητες (τιμολόγια αγορών – τιμολόγια πωλήσεων) ή είχαν ελάχιστες, σύμφωνα με όσα αναφέρει η απόφαση του Εφετείου.
Ακολουθεί το κείμενο της απόφασης :
Αριθμός απόφασης 2425/2015
ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΤΜΗΜΑ ΣΤ΄ ΤΡΙΜΕΛΕΣ
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του, στις 3 Δεκεμβρίου 2013, ημέρα Τρίτη και ώρα 11 π.μ., με δικαστές τους: Θεόδωρο Ασημακόπουλο, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Αλεξάνδρα Γεωργιλά και Χρυσάνθη Μαυρομιχάλη, Εισηγήτρια, Εφέτες Δ.Δ., και γραμματέα τον Αιμίλιο Πανταζόπουλο, δικαστικό υπάλληλο,
γ ι α να δικάσει την από 21 Ιουνίου 2010 έφεση
τ ο υ Ν.Π.Δ.Δ. με την επωνυμία «Οργανισμός Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών (Ο.Α.Ε.Ε.)», που εδρεύει στην Αθήνα (οδός Σατωβριάνδου αρ. 18), νόμιμα εκπροσωπούμενου, για το οποίο παραστάθηκε ο πληρεξούσιός του δικηγόρος Δημήτριος Σκάρπας,
κ α τ ά του … ο οποίος παραστάθηκε αυτοπροσώπως.
Και κατά της 246/2009 αποφάσεως του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Λιβαδειάς.
Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το Δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη.
Το Δικαστήριο αφού μελέτησε τη δικογραφία.
Σκέφθηκε σύμφωνα με το νόμο.
1. Επειδή, με την κρινόμενη έφεση, για την οποία δεν απαιτείται κατά νόμον καταβολή παραβόλου, ο εκκαλών ασφαλιστικός οργανισμός υπό την επωνυμία «Οργανισμός Ασφάλισης Ελευθέρων Επαγγελματιών», καθολικός διάδοχος του «Ταμείου Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Ελλάδος» (Τ.Ε.Β.Ε.) ζητά παραδεκτώς να εξαφανισθεί η 246/2009 οριστική απόφαση του τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Λιβαδειάς, με την οποία απορρίφθηκε προσφυγή του κατά της 17028/2000/14.11.2002 αποφάσεως της Τοπικής Διοικητικής Επιτροπής (ΤΔΕ) του ΤΕΒΕ Αθηνών. Με την εν λόγω απόφαση της ΤΔΕ έγινε δεκτή ένσταση του εφεσιβλήτου κατά της 9810/2000/29.1.2002 αποφάσεως της Προϊσταμένης του ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ) Λιβαδειάς, με την οποία είχε απορριφθεί αίτημά του για διαγραφή από τα μητρώα ασφαλισμένων από της εγγραφής του στο ΤΕΒΕ την 27.7.1993 έως την 22.12.1998, αποφασίσθηκε δε, η διαγραφή του για το ως άνω χρονικό διάστημα, σύμφωνα με το αίτημά του.
2. Επειδή, στο άρθρο 2 του ν. 6364/1934 «Περί ιδρύσεως Ταμείου Ασφαλίσεως Επαγγελματιών και Βιοτεχνών της Ελλάδος» (φ. 376 Α΄), όπως το άρθρο αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 1 του ν. 1027/1980 (φ. 49 Α΄), ορίζοντος στην παρ. 1 αυτού ότι: «Εις το Ταμείον ασφαλίζονται υποχρεωτικώς πάντες οι άνω των 18 ετών επαγγελματίαι και βιοτέχναι οι διατηρούντες επαγγελματικήν ή βιοτεχνικήν στέγην. Ως επαγγελματική ή βιοτεχνική στέγη νοείται κατά τον παρόντα νόμον και η οικία ή οιοσδήποτε χώρος ένθα ασκείται επάγγελμα ή βιοτεχνία». Κατά την έννοια της διατάξεως αυτής η ασφαλιστική εγγραφή στο ΤΕΒΕ των επαγγελματοβιοτεχνών είναι υποχρεωτική, η δε διάρκεια της ασφαλιστικής σχέσεως και τα αφορώντα τις ασφαλιστικές παροχές καθορίζονται με πράξη του Προϊσταμένου του εκάστοτε περιφερειακού υποκαταστήματος, κατ’ αναλογία με τα ισχύοντα στην ασφάλιση του ΙΚΑ. Περαιτέρω, στο άρθρο 1 παρ. 2 του ν.δ. 4435/1964 (φ. 217 Α΄), όπως αυτή αντικαταστάθηκε από την παρ. 1 του άρθρου μόνου του ν.δ. 4521/1966, ορίζεται ότι: «2. Από της ισχύος του παρόντος εξακολουθούν υπαγόμενοι υποχρεωτικώς εις την ασφάλισιν του ΤΕΒΕ ασχέτως υπαγωγής των ή μη εις την ασφάλισιν του ΟΓΑ, οι επαγγελματίαι και βιοτέχναι οι οπωσδήποτε ασκούντες ασφαλιστέον παρά τω ΤΕΕ επάγγελμα, εις πόλεις, κωμοπόλεις ή χωρία με πληθυσμόν άνω των 2.000 κατοίκων». Τέλος στο άρθρο 1 παρ. 2 του π.δ. 116/1988 (φ. 48 Α΄) ορίζεται μεταξύ άλλων, ότι: «Χρόνος ασφάλισης είναι: α) Ο χρόνος υπαγωγής στην ασφάλιση του Ταμείου για την άσκηση επαγγέλματος που ασφαλίζεται σε αυτό υποχρεωτικά, από την εγγραφή στα μητρώα ασφαλισμένων με τη θέληση του ασφαλισμένου ή αυτεπάγγελτα με πράξη του αρμοδίου οργάνου και στο εξής». Κατά την έννοια των ως άνω διατάξεων στην υποχρεωτική ασφάλιση του ΤΕΒΕ υπάγονται, μεταξύ άλλων, όλοι οι αυτοτελώς απασχολούμενοι επαγγελματίες που διατηρούν επαγγελματική στέγη είτε στην κατοικία τους είτε σε οποιοδήποτε άλλο χώρο, εφ’ όσον δεν υπάγονται για την απασχόλησή τους αυτή σε άλλον ιδιαίτερο κατά επαγγελματικό κλάδο ασφαλιστικό οργανισμό κύριας ασφάλισης. Δεν αποτελεί προϋπόθεση υπαγωγής στην ασφάλιση του ΤΕΒΕ η κατά κύριο επάγγελμα άσκηση της ασφαλιστέας δραστηριότητας, ούτε η διάρκειά της, ούτε το ύψος των απολαβών από αυτήν. Δεν αποτελεί επίσης, κατ’ αρχήν, προϋπόθεση για την υπαγωγή στην ασφάλιση του ΤΕΒΕ η άσκηση της σχετικής επαγγελματικής δραστηριότητας ύστερα από άδεια της αρμόδιας αρχής, αν τέτοια άδεια απαιτείται, ούτε η εγγραφή του ενδιαφερομένου στο οικείο επαγγελματικό επιμελητήριο, ούτε η υποβολή από αυτόν στην αρμόδια ΔΟΥ δήλωση έναρξης δραστηριότητας. Το καίριο ζήτημα είναι η πραγματική κατάσταση που δημιουργείται από την ενάσκηση απασχόλησης ασφαλιστέας στο ΤΕΒΕ (ΣτΕ 1341/2008, 1426/2007, 1156/2006, 3172/2002, 350/2001, 4532/2000 κ.ά.). Ειδικότερα, η πραγματική αυτή κατάσταση που δημιουργείται από την άσκηση ουσιαστικής εργασίας – παραγωγικής δραστηριότητας, πρέπει να αποφέρει έσοδα στον ασκούντα αυτήν, η επαγγελματική δε αυτή δραστηριότητα πρέπει να είναι διαρκής και να μην έχει ευκαιριακό χαρακτήρα. Εξάλλου, η κατάσταση αδράνειας επιχειρήσεως, ήτοι κατάσταση κατά την οποία δεν ασκείται ουσιαστική και διαρκής εργασία – παραγωγική δραστηριότητα αποφέρουσα έσοδα σ’ αυτήν, δεν θεμελιώνει υποχρέωση του ασφαλισμένου να καταβάλει εισφορές στο ΤΕΒΕ.
3. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από την επανεκτίμηση των στοιχείων της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Ο εφεσίβλητος ενεγράφη εκουσίως στο ΤΕΒΕ την 27.7.1993 λόγω ασκήσεως από αυτόν του επαγγέλματος του εισαγωγέα –εμπόρου γεωργικών και οδοποιητικών μηχανημάτων. Κατέβαλε μόνο το δικαίωμα εγγραφής, ενώ, μετέπειτα δεν κατέβαλε ασφαλιστικές εισφορές. Για το λόγο αυτόν συντάχθηκαν εις βάρος του πράξεις επιβολής εισφορών και υποβλήθηκαν μηνυτήριες αναφορές για το χρονικό διάστημα από τον Αύγουστο του 1993 έως τον Δεκέμβριο του 1998 και, ακολούθως, έως τον Μάρτιο του 2002. Με την από 24.11.2000 αίτησή του, ζήτησε να διαγραφεί από τα μητρώα ασφαλισμένων του ΤΕΒΕ από τον Αύγουστο του 1993 έως την 22.12.1998, ισχυριζόμενος ότι κατά το ως άνω χρονικό διάστημα δεν είχε ασκήσει το επάγγελμα για το οποίο ενεγράφη στο ΤΕΒΕ, καθόσον κατά το διάστημα αυτό βρισκόταν στις ΗΠΑ για σπουδές. Το ΤΕΒΕ Λιβαδειάς, με το 10226/11.12.2000 έγγραφό του, ζήτησε συμπληρωματικά στοιχεία, ήτοι εκκαθαριστικά σημειώματα ετών 1993 έως 2000, βεβαίωση έναρξης επαγγέλματος από τη ΔΟΥ για δηλούμενη από 22.2.1998 έναρξη, στοιχεία επαγγελματικής στέγης (μισθωτήριο) και υπεύθυνη δήλωση ότι από 22.12.1998 ασκούσε το ίδιο επάγγελμα και στην ίδια επαγγελματική στέγη με αυτό για το οποίο είχε κάνει έναρξη στη ΔΟΥ την 28.7.1993 και για το οποίο είχε δηλώσει αδράνεια την 30.7.1993. Στη συνέχεια και αφού ο εφεσίβλητος δεν προσκόμισε τα στοιχεία που του ζητήθηκαν, η προϊσταμένη του ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ) Λιβαδειάς, με την 9810/2000/29.1.2002 απόφασή της, απέρριψε το ως άνω περί διαγραφής αίτημά του. Κατά της αποφάσεως αυτής ο εφεσίβλητος άσκησε ενώπιον της ΤΔΕ του ΟΑΕΕ (ΤΕΒΕ) την από 31.5.2002 ένσταση, με την οποία ισχυρίσθηκε ότι κατά το διάστημα από το έτος 1993 έως 31.12.1998 δεν υπήρξε δραστηριότητα της επιχείρησής του, επειδή σπούδαζε στις ΗΠΑ και, για το λόγο αυτόν, μη ορθώς επιβλήθηκαν εις βάρος του ασφαλιστικές εισφορές για το εν λόγω διάστημα, καθώς και ότι δεν μπόρεσε να προσκομίσει στο ΤΕΒΕ τα στοιχεία που του ζήτησε διότι υπηρετούσε τη στρατιωτική του θητεία. Η ΤΔΕ, περαιτέρω, με την 17028/2000/14.11.2002 απόφασή της, έκανε δεκτή την ένσταση, με την αιτιολογία ότι από τις ενώπιόν της καταθέσεις του εφεσιβλήτου και του πατρός του, καθώς και από το περιεχόμενο των προσκομισθέντων στοιχείων η επιχείρηση αυτού βρισκόταν σε αδράνεια κατά το χρονικό διάστημα που ζήτησε τη διαγραφή του από τα μητρώα ασφαλισμένων του ΤΕΒΕ. Με την προσφυγή του κατά της αποφάσεως της ΤΔΕ, το εκκαλούν ισχυρίσθηκε ότι η αδράνεια της επιχειρήσεως του εφεσιβλήτου δεν έχει ως αποτέλεσμα την διαγραφή αυτού από τα μητρώα ασφαλισμένων, ενόψει μάλιστα και του ότι η αδράνεια αυτή δεν αποτελούσε παύση αλλά μεταβολή εργασιών και επαναλειτουργία της επιχειρήσεως μετά την επιστροφή του από τις ΗΠΑ. Επίσης, υποστήριξε ότι κατά το ένδικο διάστημα δεν προκύπτει αδράνεια της επιχειρήσεως, καθόσον είχαν εκδοθεί δύο τιμολόγια απ’ αυτήν και είχαν καταχωρηθεί στο βιβλίο εσόδων – εξόδων της δύο επίσης τιμολόγια – δελτία αποστολής πελατών της. Προσκόμισε δε το εκκαλούν σχετικώς στο πρωτόδικο δικαστήριο: 1) Την από 9.11.2000 βεβαίωση μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου – επιτηδευματία της ΔΟΥ Λιβαδειάς, στην οποία αναγράφεται ως ημερομηνία ενάρξεως της επιχείρησης του εφεσιβλήτου η 28.7.1993 και ως ημερομηνία μεταβολής της η 30.7.1993 λόγω αδράνειας. 2) Την από 2.4.2001 βεβαίωση μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου, που εξέδωσε η ΔΟΥ Λιβαδειάς, στην οποία αναγράφεται ως ημερομηνία μεταβολής της επιχείρησης η 22.12.1998, με αναγραφόμενη αιτία μεταβολής την επαναλειτουργία αυτής, καθώς και ότι η επιχείρηση ήταν ενεργός. 3) Αντίγραφο σελίδας του βιβλίου εσόδων – εξόδων, στην οποία υπάρχει καταχώρηση δύο (2) τιμολογίων – δελτίων αποστολής, ήτοι του υπ’ αριθμ. 3056, ποσού 80.000 δραχμών, με ημερομηνία καταχώρησης 21.2.1998 και του υπ’ αριθμ. 14, ποσού 120.000 δραχμών, με ημερομηνία κατάθεσης 27.2.1998. 4) Δελτίο αναγγελίας μητρώου ασφαλισμένων του ΤΕΒΕ, στο οποίο καταγράφεται ως ημερομηνία διακοπής της δραστηριότητος του εφεσιβλήτου η 27.7.1993 και ως ημερομηνία επανεγγραφής του η 22.12.1998. 5) Την από 9.8.2002 έκθεση διατήρησης της επαγγελματικής στέγης του αρμοδίου υπαλλήλου του ΤΕΒΕ, σύμφωνα με την οποία ο ασφαλισμένος διατηρούσε την ίδια επαγγελματική στέγη από την έναρξη της επιχειρηματικής του δραστηριότητας (27.7.1993) έως την ως άνω ημερομηνία συντάξεως της έκθεσης. 6) Αντίγραφα τιμολογίων-δελτίων αποστολής που εξέδωσε ο εφεσίβλητος την 20.3.1994 και 29.7.1998 αντιστοίχως, ποσού 10.030.000 δραχμών το πρώτο και 2.596.000 δραχμών το δεύτερο, με την ένδειξη «ΑΚΥΡΟΝ» και την εγγραφή «εξωφλήθη» και υπογραφή αυτού στο δεύτερο. 7) Αντίγραφο απολυτηρίου στρατού, από το οποίο προκύπτει ότι ο ανωτέρω υπηρέτησε τη στρατιωτική του θητεία από 6.3.2001 έως 6.9.2002. 8) Αντίγραφο του μισθωτηρίου συμβολαίου της επιχείρησης, το οποίο συντάχθηκε την 15.7.1993 και αναφέρει ότι είναι εξαετούς διάρκειας. Εξάλλου, ο εφεσίβλητος, ενώπιον του πρωτοβαθμίου δικαστηρίου προσκόμισε και επικαλέσθηκε: 1) Τις από 9.11.2000 και 2.4.2001 βεβαιώσεις μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου και το από 14.1.2003 δελτίο αναγγελίας μεταβολών μητρώου ασφαλισμένων που προσκόμισε και το εκκαλούν (ανωτέρω υπό στοιχεία 1, 2, 4). 2) Αντίγραφα σελίδων του διαβατηρίου του, στα οποία περιέχεται η ταξιδιωτική θεώρηση για τις ΗΠΑ και διάφορες ημερομηνίες εισόδου και εξόδου στη χώρα αυτή. 3) Φωτοαντίγραφο του πτυχίου που έλαβε από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Αριζόνας των ΗΠΑ στον κλάδο Διοίκησης Επιχειρήσεων. 4) Το στέλεχος του τιμολογίου πώλησης-δελτίου αποστολής, στο οποίο περιέχονται τα δύο υπ’ αριθμούς 1/20.3.1994 και 2/29.7.1998 εκδοθέντα από την επιχείρηση του εφεσιβλήτου τιμολόγια με την ένδειξη «ΑΚΥΡΟΝ» και τα υπόλοιπα φύλλα του στελέχους σχισμένα και ακυρωμένα από φοροτεχνικό της ΔΟΥ Λιβαδειάς. Το πρωτόδικο δικαστήριο, αφού έλαβε υπόψη ότι από τα προσκομισθέντα έγγραφα και ιδίως από τις βεβαιώσεις μεταβολής εργασιών και το δελτίο αναγγελίας μεταβολών μητρώου ασφαλισμένων του ΤΕΒΕ προέκυψε ότι η επιχείρηση του ασφαλισμένου βρισκόταν σε αδράνεια από 30.7.1993 έως 22.12.1998, έκρινε ότι δεν θεμελιώνεται υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών εκ μέρους αυτού και, επομένως, έπρεπε να γίνει από το εκκαλούν δεκτό το αίτημα περί διαγραφής του από τα μητρώα ασφαλισμένων για το διάστημα αυτό, όπως ορθώς αποφάσισε και η ΤΔΕ και, με την αιτιολογία αυτή, απέρριψε την προσφυγή του εκκαλούντος. Η εξαφάνιση της πρωτόδικης αποφάσεως, ως εκδοθείσης κατ’’ εσφαλμένη ερμηνεία του νόμου και κακή εκτίμηση των προσαχθέντων αποδεικτικών μέσων, ζητείται με την κρινόμενη έφεση. Ειδικότερα, υποστηρίζεται ότι εσφαλμένως έγινε δεκτό με την εκκαλουμένη απόφαση ότι: α) ο εφεσίβλητος κατά το ένδικο χρονικό διάστημα δεν άσκησε επαγγελματική δραστηριότητα εμπίπτουσα στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ-ΤΕΒΕ λόγω αδρανείας της επιχειρήσεώς του και έκανε δεκτή την διαγραφή του από τα μητρώα ασφαλισμένων εκ του λόγου αυτού, ενώ λόγο διαγραφής αποτελεί η οριστική παύση εργασιών φυσικού προσώπου και όχι η αδράνεια επιχειρήσεως, η οποία αποτελεί μεταβολή εργασιών, β) ο εφεσίβλητος δεν είχε συνεχή και αδιάλειπτη επαγγελματική δραστηριότητα, διότι η διακοπή από αυτήν έγινε λόγω των σπουδών του, μετά το πέρας των οποίων όμως επαναλειτούργησε την επιχείρησή του, γ) η αδράνεια της επιχειρήσεως προέκυπτε από τα προσκομισθέντα έγγραφα.
4. Επειδή, από τα ανωτέρω προσκομισθέντα έγγραφα και ιδίως από το περιεχόμενο των βεβαιώσεων μεταβολής εργασιών φυσικού προσώπου της ΔΟΥ και το δελτίο αναγγελίας μεταβολών μητρώου ασφαλισμένων του ΤΕΒΕ προκύπτει ότι η επιχείρηση του εφεσιβλήτου λόγω του ότι αυτός σπούδαζε στις ΗΠΑ δεν λειτούργησε κατά το χρονικό διάστημα από 30.7.1993 έως 22.12.1998, ήτοι βρισκόταν σε αδράνεια και συγκεκριμένα σε κατάσταση μη ουσιαστικής και διαρκούς παραγωγικής δραστηριότητας αποφέρουσας οικονομικά αποτελέσματα. Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΔΕ ΑΥΤΗ ΔΕΝ ΑΝΑΙΡΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΑΥΤΟ ΕΓΙΝΑΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΙΑΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ-ΔΕΛΤΙΑ-ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜΟΥΣ 1/20.3.1994, 2/29.7.1998, 3056/21.2.1998 ΚΑΙ 14/27.2.1998, ΕΝΟΨΕΙ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΤΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΟΙ ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΕΣ ΣΤΑ ΔΥΟ ΠΡΩΤΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΑΚΥΡΩΘΗΚΑΝ, ΟΠΩΣ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΗΚΕ, ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΔΥΟ ΔΕΝ ΑΙΡΟΥΝ ΤΟΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΕΝΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, ΚΑΘΟΣΟΝ, ΜΑΛΙΣΤΑ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΧΡΟΝΟ ΤΗΣ ΑΔΡΑΝΕΙΑΣ ΑΥΤΗΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΥΠΟΔΗΛΩΝΟΥΝ ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ. Η ΑΝΩΤΕΡΩ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΔΡΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΣ ΔΕΝ ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΕΦΕΣΙΒΛΗΤΟΥ ΓΙΑ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΤΕΒΕ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΟΣΑ ΕΓΙΝΑΝ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΩΣ ΔΕΚΤΑ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΟ ΑΥΤΟΝ, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΑ ΜΗΤΡΩΑ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΤΕΒΕ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΑΥΤΟ (30.7.1993-22.12.1998) ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΟΥ, ΟΠΩΣ ΟΡΘΩΣ ΕΓΙΝΕ ΔΕΚΤΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΚΑΛΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ, ΑΠΟΡΡΙΠΤΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΦΕΣΗ ΩΣ ΑΒΑΣΙΜΩΝ.
5. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν, πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη έφεση.
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Απορρίπτει την έφεση.
Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στον Πειραιά στις 11 Απριλίου 2014.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
Δημοσιεύθηκε στον αυτό τόπο στις 15 Σεπτεμβρίου 2015, σε έκτακτη δημόσια συνεδρίαση, με Πρόεδρο την Αδαμαντία Παπασταμοπούλου λόγω μεταθέσεως του Προέδρου Θεόδωρου Ασημακόπουλου, στο ακροατήριο του Δικαστηρίου απόντων των διαδίκων.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Πρόεδρος: Θεόδωρος Ασημακόπουλος
Δικηγόροι: Δημήτριος Σκάρπας
Εισηγητές: Χρυσάνθη Μαυρομιχάλη
Μέλη: Αλεξάνδρα Γεωργιλά, Χρυσάνθη Μαυρομιχάλη
Λήμματα: ΤΕΒΕ ,Οργανισμός Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών ,Υπαγωγή στην ασφάλιση ,Αδράνεια επιχείρησης ,Απαλλαγή από καταβολή ασφαλιστικών εισφορών ,Περιστασιακές συναλλαγές

ΑΠΟΦΑΣΗ Γ. ΠΙΤΣΙΛΗ
Με 100 ευρώ το κλείσιμο των βιβλίων στην εφορία – Ολη η διαδικασία

Ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργος Πιτσιλής εξέδωσε απόφαση με την οποία καθορίστηκαν οι όροι, οι προϋποθέσεις καθώς και η διαδικασία και τα δικαιολογητικά για τη διακοπή εργασιών φορολογουμένων με ημερομηνία διακοπής εργασιών την ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών τους.
Ειδικότερα, πρόκειται για δυνατότητα που παρέχεται σε φορολογούμενους ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών της επιχείρησης τους, οι οποίοι έχουν την πρόθεση να προβούν στη διακοπή της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας με βάση τον πραγματικό χρόνο παύσης των εργασιών τους υπό τις εξής προϋποθέσεις:
Α) δεν διαθέτουν αποθέματα, πάγια ή εμπορεύσιμα,
Β) δεν έχουν χρηματικές απαιτήσεις και υποχρεώσεις, όταν πρόκειται για εταιρίες ή λοιπά νομικά πρόσωπα για τα οποία προβλέπεται εκ του νόμου στάδιο εκκαθάρισης
Γ) ειδικά για τα υπόχρεα εγγραφής στο ΓΕΜΗ νομικά πρόσωπα, η ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών ανάγεται σε ημερομηνία πριν την 15η Φεβρουαρίου 2013.
Οι εν λόγω φορολογούμενοι μπορούν να υποβάλουν στην Δ.Ο.Υ. της έδρας της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας δήλωση διακοπής εργασιών εντός 30 ημερών από την ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών τους.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής της δήλωσης θα επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ και η διαδικασία διακοπής εργασιών θα προχωρά σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση.
http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=27197&subid=2&pubid=114246499

Διαγραφή απο τα μητρώα Ασφαλισμένων
Διαγραφή απο τα μητρώα Ασφαλισμένων
Διαγραφή από τα Μητρώα Ασφαλισμένων δύναται να λάβει χώρα μόνο κατόπιν οριστικής διακοπής του ασφαλιστέου στον Ο.Α.Ε.Ε επαγγέλματος.
Ως ημερομηνία διακοπής του επαγγέλματος λαμβάνεται η βεβαιωθείσα από τη Δ.Ο.Υ. ημερομηνία οριστικής παύσης εργασιών του φυσικού ή νομικού προσώπου.
Ως ημερομηνία διακοπής του επαγγέλματος του αυτοκινητιστή λαμβάνεται η ημερομηνία κατά την οποία με οποιοδήποτε τρόπο αποξενώθηκε από το Δ.Χ. αυτοκίνητο.
Η διαγραφή ενεργείται με αίτηση του ασφαλισμένου ή τρίτου προσώπου εξουσιοδοτημένου για το σκοπό αυτό, η οποία συνοδεύεται από τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά.
Για τη διαγραφή προσώπου που υπήχθη στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ ως μέλος εταιρείας απαιτείται λύση της εταιρείας ή τροποποίηση του καταστατικού αυτής με αποχώρηση του μέλους.
Στην περίπτωση εταιρείας Α.Ε με εμπορική, βιοτεχνική ή επαγγελματική δραστηριότητα διαγραφή πραγματοποιείται με τη μείωση του ποσοστού συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο κάτω του 3% ή της απώλειας της ιδιότητας του μέλους του Δ.Σ.
Ως ημερομηνία διαγραφής από τα Μητρώα ασφαλισμένων του Ο.Α.Ε.Ε. λαμβάνεται η τελευταία ημέρα του μήνα εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η διακοπή της δραστηριότητας.
• Αδράνεια
Διαγραφή προσώπου εγγεγραμμένου στα Μητρώα Ασφαλισμένων, είτε για ατομική επιχείρηση, είτε ως μέλος εταιρείας, δεν είναι δυνατή στην περίπτωση που δηλωθεί αδράνεια στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
Μετά την οριστική παύση εργασιών στην αρμόδια Δ.Ο.Υ, η διαγραφή από τα Μητρώα Ασφαλισμένων του Οργανισμού δύναται να ανατρέξει σε παρελθόντα χρόνο, εφόσον τούτο προκύπτει από την ημερομηνία διακοπής της δραστηριότητας που βεβαιώνει η αρμόδια Δ.Ο.Υ..

. Εκκαθάριση εταιρείας
Η υπο εκκαθάριση εταιρεία παύει να λειτουργεί για την επίτευξη των σκοπών της που ορίζονται στο καταστατικό και υφίσταται μόνο για τους σκοπούς της εκκαθάρισης. Ως εκ τούτου, από το χρόνο που μια εταιρεία περιέρχεται στο στάδιο της εκκαθάρισης, τα μέλη της στερούνται πλέον της ιδιότητας υπό την οποία ασφαλίστηκαν υποχρεωτικά στον ΟΑΕΕ και ο Οργανισμός υποχρεούται να τα διαγράψει.
Μία εταιρεία διαπιστώνεται ότι έχει τεθεί σε λύση και εκκαθάριση με:
α) Επικυρωμένο αντίγραφο καταστατικού λύσης της εταιρείας στο οποίο αναφέρεται ότι τέθηκε σε εκκαθάριση, καταχωρημένο στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και
β) Βεβαίωση μεταβολής Δ.Ο.Υ. ότι η εταιρεία τέθηκε σε θέση εκκαθάρισης.
Ασφάλιση http://www.oaee.gr/asfalish.asp?catasf_id=191&cat_id=0&banner_pgc=11

Γρηγορότερα και ευκολότερα πλέον η διακοπή εργασιών στη ΔΟΥ βάσει του πραγματικού χρόνου
ΔΙΑΚΟΠΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΔΟΥ ΧΡΟΝΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 23/11/2016 – 23:07

Γρηγορότερα και ευκολότερα πλέον η διακοπή εργασιών στη ΔΟΥ βάσει του πραγματικού χρόνου

Εμπρόθεσμη η δήλωση διακοπής δραστηριοτήτων εάν υποβληθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. έως και 30 μέρες μετά την πραγματική ημερομηνία διακοπής-Πρόστιμο 100 ευρώ εάν υποβληθεί μετά τις 30 μέρες – Συντομεύεται κατά πολύ ο χρόνος διεκπεραίωσης της διαδικασίας ακόμη και για εκπρόθεσμες δηλώσεις διακοπών, ειδικά για τους φορολογούμενους που δεν διαθέτουν αποθέματα, πάγια ή εμπορεύσιμα και δεν έχουν σε εκκρεμότητα χρηματικές απαιτήσεις ή υποχρεώσεις- Όλη η απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Τους όρους, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία και τα δικαιολογητικά για τη διακοπή επιχειρηματικών ή επαγγελματικών δραστηριοτήτων φορολογουμένων, με βάση την ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών, καθορίζει απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Γ. Πιτσιλή που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Σύμφωνα με την απόφαση, η δήλωση διακοπής δραστηριοτήτων θεωρείται εμπρόθεσμη εφόσον υποβληθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. εντός 30 ημερών από την ημέρα πραγματικής παύσης των δραστηριοτήτων, ενώ εάν υποβληθεί μετά την πάροδο των 30 ημερών θεωρείται εκπρόθεσμη και ο φορολογούμενος θα επιβαρύνεται με πρόστιμο 100 ευρώ. Οι αρμόδιες Δ.Ο.Υ. προς τις οποίες θα υποβάλλονται οι δηλώσεις διακοπής εργασιών δεν θα ζητούν πλέον την ακύρωση τυχόν θεωρημένων φορολογικών στοιχείων, ενώ θα ελέγχουν τον πραγματικό χρόνο διακοπής των εργασιών παρακολουθώντας στο σύστημα TAXIS αν μετά την ημερομηνία διακοπής που δηλώνει ο αιτών φορολογούμενος έχουν δηλωθεί άλλου είδους μεταβολές στο σύστημα αυτό (αλλαγή δραστηριοτήτων, έδρας, μελών κ.λπ.) καθώς και αν μετά τη δηλωθείσα ημερομηνία διακοπής έχουν εκδοθεί ή ληφθεί φορολογικά στοιχεία. Ειδικά για τα νομικά πρόσωπα που έχουν υποχρέωση εγγραγής στο Γ.Ε.ΜΗ., η δήλωση διακοπής δραστηριοτήτων στη Δ.Ο.Υ. γίνεται δεκτή εφόσον κατά την δηλούμενη ημερομηνία παύσης των δραστηριοτήτων έχει ληφθεί βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ. Γενικά δε για όλα τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες η δήλωσης διακοπής γίνεται δεκτή εφόσον κατά την δηλούμενη ημερομηνία παύσης των εργασιών δεν υπάρχουν εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων. Γενικά, με τη νέα αυτή απόφαση η διαδικασία διακοπής επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στη Δ.Ο.Υ. απλοποιείται και συντομεύεται κατά πολύ. Αναλυτικά, η απόφαση του κ. Πιτσιλή προβλέπει τα εξής: 1. Φορολογούμενοι (φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες), που: α. δε διαθέτουν αποθέματα, πάγια ή εμπορεύσιμα, β. δεν έχουν, εφόσον πρόκειται για εταιρείες ή λοιπά νομικά πρόσωπα για τα οποία προβλέπεται εκ του νόμου στάδιο εκκαθάρισης, χρηματικές απαιτήσεις και υποχρεώσεις, ανεξαρτήτως αντικειμένου εργασιών της επιχείρησης τους, δύνανται να υποβάλουν, στον αρμόδιο υπάλληλο του τμήματος ή γραφείου Διοικητικής και Μηχανογραφικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ., στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται η έδρα της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας, δήλωση διακοπής εργασιών (έντυπο Μ4 ) με βάση τον πραγματικό χρόνο παύσης των εργασιών τους, εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών τους. Ως ημερομηνία διακοπής, στην εν λόγω δήλωση, θα αναγράφεται ο πραγματικός χρόνος παύσης των εργασιών τους. Όταν η δήλωση διακοπής εργασιών υποβάλλεται πέραν της ως άνω προθεσμίας, είναι εκπρόθεσμη και επιβάλλεται το πρόστιμο του άρθρου 54, παρ. 2, περ. α’ του Ν. 4174/2013 (εκατό ευρώ). 2. Όσοι είναι υπόχρεοι εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. και σκοπεύουν να προβούν σε παύση εργασιών με ημερομηνία διακοπής μετά τη δημοσίευση της παρούσας, απαιτείται να προσκομίσουν βεβαίωση διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες τα οποία είτε δεν έχουν καν υποχρέωση εγγραφής στο Γ.Ε.ΜΗ. ή, ακόμα και αν έχουν, δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις του προηγούμενου εδαφίου, είναι υποχρεωτική για τη βεβαίωση διακοπής εργασιών η κατάθεση μαζί με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών και αποδεικτικού της λύσης τους χωρίς η ημερομηνία δημοσίευσης της λύσης να είναι δεσμευτική για τη διακοπή των εργασιών τους. 3. Επίσης για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες είναι υποχρεωτική η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του Ν. 1599/1986 ότι κατά την ημερομηνία παύσης εργασιών δεν είχαν εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων. 4. Με την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, ο αρμόδιος υπάλληλος της ως άνω Δ.Ο.Υ. ελέγχει πρωτίστως ότι, για τα ανωτέρω πρόσωπα, δεν έχει καταχωρηθεί στο Υποσύστημα Μητρώου TAXIS σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτηθείσας ημερομηνίας διακοπής εργασιών, μεταβολή, ως προς τα στοιχεία άσκησης της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας (έδρα, Κ.Α.Δ., αλλαγή μελών, εταίρων κ.λπ.). Εάν έχει καταχωρηθεί σχετική μεταβολή σε χρόνο μεταγενέστερο της αιτηθείσας ημερομηνίας διακοπής εργασιών, η ημερομηνία διακοπής δεν μπορεί να ανατρέξει σε χρόνο προγενέστερο της τελευταίας καταχωρηθείσας μεταβολής. Στη συνέχεια, ενημερώνεται ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ., στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας βρίσκεται η έδρα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, προκειμένου, να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την τήρηση των προϋποθέσεων και τη διαπίστωση του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών των ως άνω προσώπων. Τήρηση προϋποθέσεων-Επαληθεύσεις Α. Όσον αφορά την τήρηση των προϋποθέσεων: Για τα φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, μέσω του ΟΠΣ, επαληθεύεται η μη ύπαρξη επαγγελματικού οχήματος ιδιωτικής χρήσεως. Β. Για τη διαπίστωση του πραγματικού χρόνου παύσης των εργασιών, λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω: 1. Η άσκηση ή μη της επιχειρηματικής δραστηριότητας, κατά το κρινόμενο διάστημα, η οποία αποδεικνύεται από την έκδοση και λήψη φορολογικών στοιχείων, όπως προκύπτει από τα υποβληθέντα αρχεία μέσω των καταστάσεων πελατών και προμηθευτών, καθώς και τα αρχεία που δημιουργούν οι Φ.Η.Μ. 2. Η μη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών, ειδικότερα: α. διερευνάται αν έχουν δηλωθεί από κοινοτικές επιχειρήσεις ενδοκοινοτικές παραδόσεις αγαθών ή παροχή υπηρεσιών (πληροφορία από το Σύστημα V.I.E.S.) προς το φορολογούμενο (φυσικά, νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες) και οι οποίες ανάγονται σε μεταγενέστερο χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής εργασιών. β. διερευνάται αν ο φορολογούμενος έχει δηλώσει ενδοκοινοτικές συναλλαγές σε Ανακεφαλαιωτικό Πίνακα ενδοκοινοτικών αποκτήσεων αγαθών και λήψεων υπηρεσιών ή ενδοκοινοτικών παραδόσεων αγαθών και παρεχομένων υπηρεσιών σε μεταγενέστερο χρόνο της αιτούμενης ημερομηνίας διακοπής εργασιών. 3. Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες κατά την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών ελέγχεται αν μετά τη δηλούμενη ημερομηνία παύσης εργασιών υπάρχουν δηλώσεις ΕΝ.Φ.Ι.Α.- πράξεις διοικητικού προσδιορισμού του φόρου. Γ. Η υποβολή μηδενικών δηλώσεων, Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων ως προς το εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, Φορολογίας Εισοδήματος Νομικών Προσώπων και Νομικών Οντοτήτων, Φ.Π.Α., καθώς και η ύπαρξη βεβαιωμένων οφειλών, δεν επηρεάζει τη διαπίστωση της διακοπής βάσει του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών. Διευκρινίζεται ότι, σε κάθε περίπτωση, για τη διακοπή, θα πρέπει να έχουν υποβληθεί όλες οι φορολογικές δηλώσεις των φορολογικών ετών μέχρι και τον πραγματικό χρόνο της παύσης εργασιών. Επισημαίνεται ότι, κατά τη διακοπή εργασιών επιχειρηματικής δραστηριότητας, δεν υφίσταται υποχρέωση ακύρωσης των αχρησιμοποίητων θεωρημένων στοιχείων, η θεώρηση των οποίων διενεργήθηκε από το χρόνο παραγωγικής λειτουργίας του συστήματος TAXIS, σε κάθε Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία (Δ.Ο.Υ.). Για τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες τα οποία προβαίνουν σε διακοπή των εργασιών τους με βάση τα οριζόμενα στην παρούσα, ήτοι λαμβάνοντας υπόψη τον πραγματικό χρόνο παύσης των εργασιών τους και όχι με βάση τα αναφερόμενα στο άρθρο 8 της ΠΟΑ 1006/2013 Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε. όπως ισχύει, ως ημερομηνία λήξης της εκκαθάρισης ή διάλυσης, κατά περίπτωση, για την εφαρμογή του άρθρου 68 του ν. 4172/2013, λογίζεται η ημερομηνία του πραγματικού χρόνου παύσης εργασιών. Διαδικασία καταχώρησης και αποδοχής των δηλώσεων διακοπής από τις Δ.Ο.Υ. 1. Στις περιπτώσεις που πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, συντάσσεται από τον αρμόδιο υπάλληλο που ορίζεται από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. ειδική έκθεση, με την οποία διαπιστώνεται ο πραγματικός χρόνος διακοπής. Η έκθεση επισυνάπτεται στη δήλωση διακοπής εργασιών και αποτελεί απαραίτητο δικαιολογητικό για τη χορήγηση ή μη της βεβαίωσης διακοπής εργασιών. 2. Με την ολοκλήρωση της καταχώρησης της δήλωσης διακοπής εργασιών στο Υποσύστημα Μητρώου TAXIS, χορηγείται στο φορολογούμενο βεβαίωση διακοπής εργασιών. 3. Η Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών υποχρεούται να αποστέλλει ηλεκτρονικά ανά μήνα στη Διεύθυνση Εταιρειών και Γ.Ε.ΜΗ. της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και συγκεκριμένα στο Τμήμα Θεσμικών Ρυθμίσεων και Γ.Ε.ΜΗ., κατάσταση με τους φορολογούμενους (Α.Φ.Μ. – επωνυμία – ημερομηνία διακοπής εργασιών) που έχουν διακόψει τις εργασίες τους με τις διαδικασίες της παρούσας. 4. Για τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που προβαίνουν στη διακοπή των εργασιών τους με την ημερομηνία λήξης των εργασιών της εκκαθάρισης ή την ημερομηνία ανακοίνωσης διαγραφής από το Γ.Ε.ΜΗ. ή την ημερομηνία λύσης τους, κατά περίπτωση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 8 της ΠΟΛ 1006/2013 (ΦΕΚ 19 Β’ 2014) Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε., όπως ισχύει. 5. Ο χρόνος που προβλέπεται στο άρθρο 8 της ΠΟΛ 1006/2013 (ΦΕΚ 19 Β’ 2014) Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε., όπως ισχύει, για την υποβολή της δήλωσης διακοπής εργασιών, ορίζεται σε τριάντα (30) ημέρες. Η παρ. 3 του άρθρου 8 της ίδιας Απόφασης καταργείται.

www.dikaiologitika.gr