1) ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ/ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ & ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.),

2) ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΠΟΤΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ.

Τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υγείας ανακοινώνουν σήμερα (11-10-12) μια σημαντική, οριζόντια παρέμβαση για την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, την άρση εμποδίων στη λειτουργία των επιχειρήσεων, την τόνωση του ανταγωνισμού και την προστασία του καταναλωτή.
Πρόκειται για τους νέους Κανόνες Διακίνησης / Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ) και τη νέα Υγειονομική Διάταξη που τίθενται σε ισχύ το συντομότερο. Με το νέο θεσμικό πλαίσιο για τη διακίνηση προϊόντων και υπηρεσιών και τη λειτουργία καταστημάτων τροφίμων:
-Καταργούνται παρωχημένες ρυθμίσεις /παρεμβάσεις του κράτους στη λειτουργία της αγοράς που έχουν ξεπεραστεί από τις εξελίξεις.
-Καταργούνται ρυθμίσεις που διατηρούσαν κλειστές αγορές εμποδίζοντας την είσοδο νέων ανταγωνιστών.
-Διασφαλίζεται η προστασία των συμφερόντων του καταναλωτή και της δημόσιας υγείας με την εφαρμογή όλων των κοινοτικών κανόνων και των ειδικών νομοθεσιών που αναφέρονται στα θέματα αυτά.
-Παρέχονται, ειδικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, νέες δυνατότητες να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό, με την απελευθέρωση της δυνατότητας να εμπλουτίσουν την ποικιλία των προσφερομένων προϊόντων που διαθέτουν στην κατανάλωση.
Ειδικότερα, με τη νέα Υγειονομική Διάταξη που έχει ήδη υπογραφεί από τον υπουργό Υγείας και τίθεται άμεσα σε ισχύ, μεταξύ άλλων:
-Καταργούνται οι προϋποθέσεις ύπαρξης ελάχιστων τετραγωνικών μέτρων και οι πρόσθετες άδειες προκειμένου να επιτραπεί η διάθεση επιπλέον κατηγοριών τροφίμων από τα καταστήματα. Με τον τρόπο αυτό οι μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποκτούν τη δυνατότητα να διευρύνουν τη γκάμα των προϊόντων που διαθέτουν (συνεπώς και το πελατολόγιό τους), δυνατότητα την οποία κατά τεκμήριο είχαν μέχρι σήμερα οι μεγάλες επιχειρήσεις που διέθεταν τους ανάλογους χώρους πώλησης. Με άλλα λόγια ένα κρεοπωλείο θα μπορεί, χωρίς περιττές άδειες και γραφειοκρατία να διαθέτει τυροκομικά προϊόντα, ένα καφεκοπτείο ή ένα ζαχαροπλαστείο ξηρούς καρπούς, κλπ. με μοναδική προϋπόθεση, σε κάθε περίπτωση, να διασφαλίζεται η υγιεινή και ασφάλεια των προϊόντων.
– Οι επιχειρήσεις θα ελέγχονται για την διάθεση ασφαλών τροφίμων στον καταναλωτή και όχι για τυπικές προϋποθέσεις που δεν είχαν καμία σχέση με τη Δημόσια Υγεία.
– Ενισχύεται η εφαρμογή ευέλικτων και αποτελεσματικών συστημάτων αυτοελέγχου, ανάλογα με την δυναμικότητα των επιχειρήσεων.
Οι κανόνες ΔΙΕΠΠΥ είχαν τεθεί προ ημερών σε δημόσια διαβούλευση, η οποία ολοκληρώθηκε με επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή των φορέων της αγοράς. Όλες οι προτάσεις που κρίθηκε ότι υπηρετούν το γενικό στόχο υιοθετήθηκαν και ενσωματώθηκαν στο κείμενο που παρουσιάζουμε σήμερα.
Η φιλοσοφία των ρυθμίσεων είναι και σε αυτήν την περίπτωση η διευκόλυνση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, η τόνωση του ανταγωνισμού, ο εκσυγχρονισμός / απλοποίηση της νομοθεσίας και η προστασία του καταναλωτή. Οι νέοι κανόνες προβλέπουν, μεταξύ άλλων ότι:
– Στον τιμοκατάλογο όλων των καταστημάτων δεν θα αναγράφεται μόνο η τελική τιμή αλλά αναλυτικά η καθαρή τιμή, ο ΦΠΑ, οι επιβαρύνσεις και το τελικό κόστος. Ειδικά στα καταστήματα εστίασης – αναψυχής, η υποχρέωση αυτή επεκτείνεται τόσο στους τιμοκαταλόγους, όσο και στις αποδείξεις.
– Οι επαγγελματίες (π.χ. συνεργεία αυτοκινήτων, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι κλπ.) θα πρέπει να ενημερώνουν τους καταναλωτές προκαταβολικά για το εκτιμώμενο κόστος της εργασίας που ζητείται, ανεξαρτήτως του ποιος θα την αναλάβει.
– Ελαττώνονται τα επιτρεπόμενα βάρη των υλικών συσκευασίας ώστε ο καταναλωτής να επιβαρύνεται λιγότερο για τη συσκευασία στην τιμή του προϊόντος.
– Κανένα προϊόν δεν θα προσφέρεται και δεν θα χρεώνεται στα καταστήματα εστίασης χωρίς προηγούμενη συναίνεση του καταναλωτή (όπως π.χ. εμφιαλωμένο νερό, ψωμί, κλπ.)
– Τα καυσόξυλα θα πωλούνται με τον όγκο (κυβικά μέτρα) και όχι με το βάρος.
– Λαμβάνονται μέτρα για τον έλεγχο των αντλιών υγρών καυσίμων και την αντιμετώπιση της καταδολίευσης. Δηλαδή της χρέωσης στον καταναλωτή μεγαλύτερης ποσότητας καυσίμου από αυτήν που πράγματι παρέλαβε.
– Καταργείται πλήθος απηρχαιωμένων περιορισμών και υποχρεώσεων που δεν έχουν εδώ και χρόνια καμία σχέση με την πραγματικότητα της αγοράς αλλά προκαλούσαν ωστόσο πρόσθετο διοικητικό /γραφειοκρατικό βάρος στις επιχειρήσεις. Ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η υποχρέωση των αρτοποιών να διαθέτουν αποθέματα ασφαλείας σε αλάτι και να λειτουργούν μια φορά το μήνα κλιβάνους για ψήσιμο φαγητών, η υποχρέωση των εξαγωγέων να δηλώνουν στην Αστυνομία τις ποσότητες προϊόντων που προορίζονταν για εξαγωγή αλλά δεν εξήχθησαν, η υποχρέωση των εξοχικών παραλιακών κέντρων να διαθέτουν μπύρα, κρασί, κλπ. μόνο εάν ο πελάτης είναι υποχρεωμένος να παραγγείλει φαγητό και η απαγόρευση της πώλησης φύλλων καπνού από τις 10 το βράδυ μέχρι την ανατολή του ηλίου! ethemis.gr
Ενδεικτικά παραθέτουμε τα κάτωθι άρθρα της νέας Αγορανομικής Νομοθεσίας :
 

4.     ΚΕΦΑΛΑΙΟ –  ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ – ΕΣΤΙΑΣΗ/ΑΝΑΨΥΧΗ

5.1       ΕΝΟΤΗΤΑ –  ΕΣΤΙΑΣΗΣ/ΑΝΑΨΥΧΗΣ

 

Άρθρο 120: Πεδίο Εφαρμογής και σκοπός

  1. Σκοπός της παρούσας ενότητας είναι η τήρηση της γενικής αρχής ότι ο καταναλωτής οφείλει να γνωρίζει τα προϊόντα τα οποία πρόκειται να καταναλώσει και τη τιμή στην οποία διατίθενται.
  2. Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου αφορούν καταστήματα εστίασης και διασκέδασης (εστιατόρια, καταστήματα γρήγορης εστίασης, εστιατόρια ξενοδοχείων, ταβέρνες, καφετέριες, κέντρα διασκέδασης και λοιπά παρόμοια καταστήματα) καθώς και τα κέντρα και καταστήματα που λειτουργούν σε ξενοδοχεία και ξενοδοχειακά συγκροτήματα, εντός επιβατικών πλοίων και εντός αμαξοστοιχιών του ΟΣΕ. Επιπλέον, αφορούν και τα παραδοσιακά καφενεία, υπό την έννοια του ΚΒΣ, με τις εξαιρέσεις που ορίζονται παρακάτω.

 

Άρθρο 121: Τήρηση Τιμοκαταλόγων

  1. Οι υπεύθυνοι των καταστημάτων του άρθρου 120 οφείλουν να τηρούν τιμοκατάλογο. Οι τιμοκατάλογοι συντάσσονται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε μία ή περισσότερες ξένες γλώσσες.
  2. Τα παραπάνω καταστήματα υποχρεούνται να αναρτούν τον τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο, στην εξωτερική όψη της κύριας εισόδου του καταστήματος. Για ξενοδοχεία και ξενοδοχειακά συγκροτήματα, ο τιμοκατάλογος πρέπει να αναρτάται στην εξωτερική όψη της κύριας εισόδου της αίθουσας όπου προσφέρονται τα είδη του τιμοκαταλόγου. Οφείλουν επίσης πριν από την παραγγελία να διαθέτουν τον τιμοκατάλογο σε κάθε πελάτη, ενημερώνοντας αναλυτικά για τα προσφερόμενα εδέσματα και τις τιμές τους.

Από τις παραπάνω υποχρεώσεις εξαιρούνται τα παραδοσιακά καφενεία κατά την έννοια του Κ.Β.Σ. όπως κάθε φορά ισχύει, για τα οποία όμως ισχύει υποχρέωση ανάρτησης τιμοκαταλόγων σε εμφανές σημείο του καταστήματος, αναγράφοντας μόνο τα προσφερόμενα είδη και τις τιμές προσφοράς τους με Φ.Π.Α.
 

Άρθρο 122: Ενδείξεις τιμοκαταλόγων

  1. Στους τιμοκαταλόγους αναγράφονται όλα τα προσφερόμενα είδη “αλά-κάρτ” με τις αντίστοιχες τιμές τους ως εξής: α) καθαρή τιμή, β) Φ.Π.Α. και λοιπές νόμιμες επιβαρύνσεις και γ) τελική τιμή. Απαγορεύεται η προσαύξηση της τελικής τιμής γ) για οποιονδήποτε λόγο.
  2. Τα αναγραφόμενα στους τιμοκαταλόγους φαγητά και σαλάτες προσφέρονται στους πελάτες με τη μερίδα. Στην περίπτωση που πέραν της μερίδας προσφέρονται και με το κιλό, τότε στον τιμοκατάλογο σημειώνεται υποχρεωτικά η ένδειξη “με το κιλό” δίπλα στο αντίστοιχο είδος.
  3. Στους τιμοκαταλόγους αναγράφονται απαραίτητα οι ακόλουθες ενδείξεις είτε μεμονωμένα, είτε κατά ομάδες φαγητών – ποτών, με τρόπο που να γίνεται αντιληπτή η διάκριση αυτή στον καταναλωτή:
    1.                      i.            Το είδος των ελαίων, και η χρήση τους,
    2.                    ii.            «Κατεψυγμένο» κατά περίπτωση,
    3.                   iii.            «Προμαγειρευμένο» ή «Προτηγανισμένο», κατά περίπτωση,
    4.                  iv.            «Προϊόν Π.Ο.Π.» (Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης) ή «προϊόν Π.Γ.Ε.» (Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης), αποκλειστικά και μόνο για τα προϊόντα που ανήκουν επισήμως σε αυτές τις κατηγορίες. Απαγορεύεται η χρήση του όρου «Π.Ο.Π.», «Π.Γ.Ε» αν τα προϊόντα που διατίθενται δεν είναι τέτοια.
    5.                    v.            Προκειμένου για συσκευασμένα ποτά (μπύρα, οίνος, εμφιαλωμένο νερό, αναψυκτικά, χυμοί, οινοπνευματώδη ποτά, σόδες) αναγράφεται επιπλέον και η ειδικότερη ονομασία του είδους με την οποία προσφέρεται στο εμπόριο (ετικέτα) και ο όγκος του  περιεχομένου κάθε συσκευασίας σε ml.
    6.                  vi.            Ειδικότερα για τους οίνους, που προσφέρονται στους καταναλωτές χωρίς να είναι εμφανής η συσκευασία τους, αναγράφεται υποχρεωτικά η χώρα προέλευσης και ο παραγωγός ή ο εμφιαλωτής τους όπως αυτά αναφέρονται στην επισήμανση(ετικέτα) των εν λόγω οίνων, σύμφωνα με τους Κανονισμούς 1234/2007(άρθρο 118κε) και 607/2009 (άρθρα 55 και 56).
    7.                 vii.            Προκειμένου για σαλάτες πάσης φύσεως, αναγράφονται η ονομασία κάθε σαλάτας όπως την ορίζει το κατάστημα και τα βασικά συστατικά που τη συνθέτουν.

 

Άρθρο 123: Ειδικές ρυθμίσεις

(ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΣΕΛΦ ΣΕΡΒΙΣ, ΤΑΜΠΛ ΝΤΟΤ, ΔΙΑΝΟΜΗ ΠΑΚΕΤΟ, ΚΟΥΒΕΡ)
1. ΕΛΑΧΙΣΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Εφόσον τα καταστήματα του άρθρου 120 ορίζουν ελάχιστη κατανάλωση εντός του καταστήματος ή με σύστημα διανομής κατ’ οίκον, οφείλουν στον τιμοκατάλογο που προορίζεται για τον καταναλωτή, να αναγράφουν σε εμφανές σημείο την ένδειξη «Ελάχιστη κατανάλωση ειδών ___ Ευρώ».
2. ΣΕΛΦ ΣΕΡΒΙΣ
Εφόσον τα καταστήματα του άρθρου 120 διαθέτουν για τους πελάτες τους σύστημα αυτοεξυπηρέτησης (ΣΕΛΦ ΣΕΡΒΙΣ), οφείλουν στο χώρο αυτοεξυπηρέτησης να τοποθετούν, σε ορατό σημείο για τον πελάτη, είτε αναρτημένο τιμοκατάλογο με τα είδη προσφοράς του ΣΕΛΦ ΣΕΡΒΙΣ και τις αντίστοιχες τελικές τιμές διάθεσης σύμφωνα με το άρθρο 122 παρ. 1.
3. ΠΑΚΕΤΟ ΕΚΤΟΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ
Εφόσον τα καταστήματα του άρθρου 120 πωλούν στους πελάτες τους τα είδη σε πακέτο εκτός καταστήματος οφείλουν στο χώρο εκτέλεσης της παραγγελίας, είτε να τοποθετούν σε ορατό σημείο για τον πελάτη, αναρτημένο τιμοκατάλογο είτε να διαθέτουν ικανό αριθμό τιμοκαταλόγων προς χρήση για τον πελάτη με τα είδη προσφοράς σε πακέτο με τις αντίστοιχες τελικές τιμές διάθεσης σύμφωνα με το άρθρο 122 παρ. 1.
4. ΤΑΜΠΛ-ΝΤΟΤ (TABLE DHΟTE) – Μενού (Menu)
Οποιαδήποτε χρήση συστήματος ταμπλ ντοτ ή μενού πρέπει να γίνεται γνωστή στον πελάτη με την αντίστοιχη τελική τιμή ανεξάρτητα με το πώς αυτή ορίζεται (κατά άτομο/κατά μενού κλπ.). Η πολιτική αυτή πρέπει να καθίσταται γνωστή στον πελάτη με τρόπο τέτοιο ώστε ο πελάτης να είναι σε θέση, όταν λαμβάνει γνώση του τιμοκαταλόγου, να λαμβάνει γνώση και της πολιτικής αυτής (π.χ. αναρτημένη καρτέλα, ενσωματωμένη στον τιμοκατάλογο, ανεξάρτητα ή μη, στην εξωτερική όψη του καταστήματος κλπ).
5. ΠΑΡΟΧΗ ΚΟΥΒΕΡ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΕΣΤΙΑΣΗΣ, ΑΝΑΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ.
Τα καταστήματα εστίασης του άρθρου 120, δεν επιτρέπεται να χρεώνουν στην πελατεία τους αξία που αφορά σε “ΚΟΥΒΕΡ” (π.χ. σερβίτσια, μαχαιροπήρουνα, πετσέτες κλπ.). Κανένα προϊόν (όπως π.χ. εμφιαλωμένο νερό, ψωμί) δεν προσφέρεται και χρεώνεται χωρίς προηγούμενη συναίνεση του καταναλωτή.
 
 

 

 Άρθρο 124: Παρασκευάσματα κρέατος από καταστήματα μαζικής εστίασης .

  1. Επιτρέπεται στα καταστήματα μαζικής εστίασης (εστιατόρια ,ταβέρνες, ψητοπωλεία, οβελιστήρια και λοιπά παρόμοια), εφόσον διαθέτουν παρασκευαστήριο για ιδία χρήση, σύμφωνα με τις ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις, να παρασκευάζουν και να διαθέτουν ψημένα στην κατανάλωση (καθήμενους ή μη πελάτες ) :
    1.                      i.            Σουβλάκια (καλαμάκια) από αυτοτελή τεμάχια κρέατος ,
    2.                    ii.            Παρασκευάσματα κρέατος εκτός από ντονέρ (γύρο από κιμά).
    3. Επιτρέπεται στα καταστήματα της παραγράφου 1 να διαθέτουν ψημένα στους πελάτες τους σουβλάκια (καλαμάκια), γύρο, ντονέρ (γύρο από κιμά), μπιφτέκια, καθώς και άλλα παρασκευάσματα κρέατος ,εφόσον προμηθεύονται τα είδη αυτά από επιχειρήσεις με εγκεκριμένες εγκαταστάσεις παραγωγής προϊόντων κρέατος ,οι οποίες πληρούν τις απαιτήσεις των κανονισμών 852/2004 και 853/2004 της Ε.Ε.

Οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για παρασκευάσματα κρέατος των παραγράφων 1 και 2 ,πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις όπως αυτές περιγράφονται στο τμήμα V του Παραρτήματος Ι Ι του Κανονισμού 853/2004 και του Κανονισμού 852/2004.

  1. Απαγορεύεται στις επιχειρήσεις και καταστήματα των παραγράφων 1 και 2 να κατέχουν τεμαχίδια κρέατος προερχόμενα ,είτε από τα καταστήματα της επεξεργασίας και τυποποίησης μεγάλων μυϊκών μαζών ,είτε από την απόξεση των οστών μετά από προηγούμενη αφαίρεσή τους .

 

Άρθρο 125: Προσφορά ειδών με το κιλό

  1. Ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι σε θέση, προτού καταναλώσει το είδος ψαριού, κρέατος ή πουλερικών, που επέλεξε και διατίθεται με το κιλό, να γνωρίζει το βάρος του συγκεκριμένου είδους σε βρώσιμη μορφή και την τελική τιμή που θα κληθεί να πληρώσει.
  2. Τα καταστήματα του άρθρου 120 θα πρέπει να εξασφαλίζουν την τήρηση της παραπάνω παραγράφου με κάθε πρόσφορο μέσο όπως ενδεικτικά να ζυγίζουν το είδος παρουσία του πελάτη και να καταγράφουν τη τελική τιμή πώλησης, να συνοδεύουν το είδος κατά το σερβίρισμα με σημείωμα στο οποίο θα αναφέρεται το βάρος του είδους και η τελική τιμή του κλπ.

 

Άρθρο 126: Διάθεση ποτών, οινών, ζύθου και εμφιαλωμένων νερών στις μονάδες ομαδικής εστίασης

  1.  Οι προσυσκευασίες των ποτών, οινών, ζύθου και των εμφιαλωμένων νερών που διατίθενται ακέραιες στον πελάτη εντός των μονάδων ομαδικής εστίασης πρέπει να αποσφραγίζονται παρουσία του.
  2.  Με την επιφύλαξη των διατάξεων της επομένης παραγράφου 3, τα ποτά με αλκοόλη μπορούν να διατίθενται χύμα στον τελικό καταναλωτή εντός των μονάδων ομαδικής εστίασης σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας ειδικής νομοθεσίας. Στην περίπτωση αυτή προσφέρονται αποκλειστικά από την αρχική προσυσκευασία, που μπορεί να έχει ήδη ανοιχθεί για την εξυπηρέτηση προηγούμενης παραγγελίας. Απαγορεύεται η μετάγγισή του περιεχομένου εν όλω ή εν μέρει σε άλλον περιέκτη προκειμένου να προσφερθεί στον πελάτη. Κατά την εκτέλεση της παραγγελίας, εφόσον το ζητήσει ο πελάτης, η μετάγγιση της ανάλογης ποσότητας του ποτού από την αρχική προσυσκευασία στο ποτήρι πρέπει να γίνεται παρουσία του και να του δίνεται η δυνατότητα να διαβάσει την επισήμανση της συγκεκριμένης προσυσκευασίας.
  3. α.Οι οίνοι μπορούν, επιπλέον, να διατίθενται χύμα στον τελικό καταναλωτή εντός των μονάδων ομαδικής εστίασης, προσφερόμενοι από οίνο που έχει παραληφθεί σε περιέκτη χωρητικότητας άνω των 60 λίτρων ως μη προσυσκευασμένος.

β. Επιτρέπεται η διάθεση χύμα ζύθου από επιχειρήσεις ομαδικής εστίασης που, νομίμως, παράγουν ζύθο για επιτόπια κατανάλωση σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της ισχύουσας ειδικής νομοθεσίας.

  1. Το προϊόν απόσταξης των μικρών αποσταγματοποιών (διημέρων) παραλαμβάνεται από τις μονάδες ομαδικής εστίασης και προσφέρεται από αυτές στον τελικό καταναλωτή, αποκλειστικά και μόνο χύμα, κατά τα ειδικότερον οριζόμενα στις σχετικές διατάξεις της ισχύουσας ειδικής νομοθεσίας.

Άρθρο 127: Υποχρέωση τήρησης δελτίου παραπόνων πελατών από τα κέντρα και καταστήματα εστίασης, αναψυχής και διασκέδασης

  1. Τα κέντρα και καταστήματα εστίασης, αναψυχής και διασκέδασης υποχρεούνται να διαθέτουν προς χρήση της πελατείας τους το ειδικό έντυπο “ΦΥΛΛΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ”. Το έντυπο αυτό διατίθεται, μέσω ειδικής θήκης, τοποθετημένης σε εμφανές μέρος για τους πελάτες, δίπλα ακριβώς από την έξοδο του καταστήματος.
  2. Το έντυπο «ΦΥΛΛΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ» είναι αριθμημένο τριπλότυπο με τρία φύλλα διαφορετικού χρώματος το καθένα, ήτοι λευκό, ανοικτό πράσινο και ανοικτό ερυθρό και είναι τύπου καρμπονιζέ.
  3. Η διάθεση στον πελάτη του παραπάνω εντύπου είναι ανελλιπής, γι’αυτό στην ειδική ως άνω θήκη τοποθετείται ικανός αριθμός του φύλλου αυτού (τουλάχιστον τριάντα τριπλότυπα φύλλα).

Επίσης στους τιμοκαταλόγους των παραπάνω κέντρων και καταστημάτων και σε εμφανές σημείο αυτών αναγράφεται με ευδιάκριτα και ευανάγνωστα γράμματα, στην ελληνική – αγγλική – γαλλική – γερμανική γλώσσα η ένδειξη “ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ ΣΕ ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΣΗ ΔΙΠΛΑ ΣΤΗΝ ΕΞΟΔΟ”

  1. Ειδικές υποχρεώσεις των υπευθύνων των επιχειρήσεων της ως άνω παραγράφου 1, ορίζονται κατωτέρω και αφορούν τον τρόπο συμπλήρωσης του φύλλου διαμαρτυρίας:
    1.                      i.            Με σφραγίδα μελάνης που τίθεται και στα τρία αντίτυπα του φύλλου, αναγράφονται τα στοιχεία του αρμόδιου Τμήματος Εμπορίου κάθε Περιφέρειας (ή Περιφερειακής Ενότητας όπου υφίσταται), υπό τον έλεγχο της οποίας υπάγεται η επιχείρηση (π.χ Τμήμα Εμπορίου & Τουρισμού, Δ/νσης Ανάπτυξης Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά αν η επιχείρηση π.χ. λειτουργεί στον Πειραιά). Η σφραγίδα τίθεται επί του φύλλου δίπλα ακριβώς από την λέξη “ΠΡΟΣ”, φέρουσα ενδείξεις και στις τέσσερις ως άνω γλώσσες.
    2.                    ii.            Με σφραγίδα μελάνης πού τίθεται και στα τρία αντίτυπα του φύλλου, αναγράφονται τά πλήρη στοιχεία της πραπάνω επιχείρησης (επώνυμο ή επωνυμία, δ/νση, οδός αριθμός, πόλη, όνομα αγορανομικού υπευθύνου, κ.λ.π). Η σφραγίδα αυτή τίθεται επί του φύλλου κάτω ακριβώς από το πλαίσιο “Στοιχεία επιχείρησης” φέρουσα ενδείξεις και στις τέσσερις ως άνω γλώσσες.
    3. Τα υπόλοιπα σημεία του φύλλου διαμαρτυρίας, όπως η ημερομηνία,το ονοματεπώνυμο του διαμαρτυρόμενου, η δ/νση αυτού, η χώρα, η υπηκοότητα, η ταυτότητα και η διαμαρτυρία συμπληρώνονται μόνο από τον καταναλωτή, ο οποίος και υπογράφει. Σημειωτέον ότι οι τίτλοι των υπολοίπων αυτών σημείων, πέραν της ελληνικής γλώσσας, αναφέρονται με ευθύνη της επιχείρησης και στις υπόλοιπες τρεις ως άνω ξένες γλώσσες.
    4. Μετά την ολοκληρωμένη ως άνω συμπλήρωση του φύλλου διαμαρτυρίας, το φύλλο χρώματος ανοικτού ερυθρού, παραμένει στην επιχείρηση, τά δε άλλα δύο φύλλα χρώματος λευκού και ανοικτού πρασίνου, κρατεί με ευθύνη της επιχείρησης ο καταναλωτής.
    5. Ο καταναλωτής εφόσον ενδιαφέρεται για την παραπέρα πορεία της υπόθεσης για την οποία διαμαρτυρηθηκε, μεριμνά ώστε το φύλλο διαμαρτυρίας χρώματος λευκού, να περιέλθει στην αρμόδια Υπηρεσία που αναφέρεται στο φύλλο αυτό, κρατώντας ο ίδιος προσωπικά το άλλο φύλλο χρώματος ανοικτού πρασίνου.
    6. Η παραλαμβάνουσα το φύλλο διαμαρτυρίας παραπάνω Υπηρεσία, επιλαμβάνεται αρμοδίως επί των παραπόνων εφόσον πρόκειται για τον τομέα αρμοδιότητάς της, διαφορετικά μεριμνά ώστε η διαμαρτυρία να διαβιβαστεί στην κατά περίπτωση Κρατική Αρχή (υγειονομική, αστυνομική, εφοριακή κ.λπ.)
    7. Οι παραλήπτριες του φύλλου διαμαρτυρίας Υπηρεσίες, πρωτοκολλούν το φύλλο αυτό και ενημερώνουν τον καταναλωτή για την πορεία του θέματός του.
    8. Κατωτέρω παρατίθεται υπόδειγμα του φύλλου διαμαρτυρίας, που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του παρόντος άρθρου:

Αριθμός …………………….
ΦΥΛΛΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
ΠΡΟΣ ………………………………………………………………….
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ………………………………………………………………….
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ …………………………….
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΕΝΟΥ ………………………………………………………………….
Δ/ΝΣΗ  ……………………….. ΧΩΡΑ …………………………….
ΥΠΗΚΟΟΤΗΤΑ ……………………..
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ        …………………….
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ   …………………………………………………..
ΥΠΟΓΡΑΦΗ
 

5.2       ΕΝΟΤΗΤΑ –  ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

 

Άρθρο 128: Ειδικές ρυθμίσεις για την παροχή υπηρεσιών. Τιμοκατάλογοι – Υπηρεσίες εκτίμησης

  1. Τα ιδιωτικά σχολεία γενικής και τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, τα κάθε είδους φροντιστήρια και οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί, τα ιδιωτικά ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης και εργαστήρια ελευθέρων σπουδών, είναι υποχρεωμένα να έχουν συνταγμένους τιμοκαταλόγους, που θα διατηρούν στο κατάστημα τους, τους οποίους θα θέτουν στην διάθεση των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών και σπουδαστών, εφόσον οι τελευταίοι το ζητήσουν. Στους τιμοκαταλόγους αυτούς θα αναγράφονται οι τιμές των πάσης φύσεως παρεχομένων υπηρεσιών (δίδακτρα, μεταφορικά, προαιρετικές υπηρεσίες κλπ.) που ισχύουν για την τρέχουσα σχολική χρονιά.
  2. Ειδικά οι επιχειρήσεις, που εκμεταλλεύονται στεγασμένους και ακάλυπτους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, απαγορεύεται να αρνηθούν την υποδοχή αυτοκινήτων για στάθμευση, εφόσον κατά την στιγμή της άφιξης του οχήματος υπάρχει κενός χώρος.
  3. Οι επιχειρήσεις της ως άνω παραγράφου 3, υποχρεούνται να έχουν αναρτημένη πινακίδα, τουλάχιστον διαστάσεων 1, 00 Χ 0, 50 μ. ή τιμοκατάλογο, σε ορατό για τον πελάτη σημείο, όπου με μεγάλα και καθαρά γράμματα και αριθμούς θα αναγράφονται τα δικαιώματα που εισπράττονται για την στάθμευση αυτοκινήτων, δικύκλων και λοιπών τροχοφόρων (π.χ. τιμές στάθμευσης ανά μία ή περισσότερες ώρες, τιμές στάθμευσης ανά 24ωρο, ανά βδομάδα, ανά μήνα κλπ.).
  4. Σε περίπτωση που πριν την παροχή της κύριας υπηρεσίας παρέχεται υπηρεσία εκτίμησης, τότε η παροχή της εκτίμησης αποτελεί διακριτή υπηρεσία και υπάγεται στις γενικές διατάξεις. Η παροχή της υπηρεσίας εκτίμησης τελεί σε ανεξάρτητη σχέση με την εκπλήρωση ή μη της κύρια παροχής και ο παρέχων την κύρια υπηρεσία πρέπει αφού να λάβει τη σύμφωνη γνώμη του καταναλωτή/πελάτη πριν προβεί σε αυτήν.